Wim Vos Automatisering

Freelance Systeembeheer in Velp/Arnhem

Selecteer de taal

Bleuet2Buy 2014 03 21 20.29.23Stel je voor, je maakt een website, hij ziet er geweldig uit! Een hoeveelheid plaatjes met artikelen de prijs erbij, mogelijkheid om te betalen, klaar?
Zou dat gaan werken? Laten we eens gaan kijken:

Veel mensen zeggen me: Google stuurt wel mensen naar mijn webwinkel??
Mijn vraag is dan: En hoe weet Google dan van jouw webwinkel af? Uhhh automatisch??. Nou nee zo werkt dat niet.

Zoekmachine Optimalisatie:
Als je Google, Bing en andere zoekmachines niet vertelt van jouw webwinkel en je producten, dan kunnen ze jouw potentiele klanten ook niet doorsturen. Nou, ze komen er na een paar weken wel achter maar het duurt ruim een jaar voordat alle bestaande producten van een webwinkel zijn geïndexeerd als je zoekmachines niet een handje helpt. En al die tijd kunnen ze geen zoekende klanten doorsturen naar jouw webwinkel. Ideaal is als jouw producten bovenaan zoekresultaten van zoekmachines staan, daar moet je naartoe werken.

Daarom moet je Google en andere zoekmachines, een handje helpen door ze te vertellen over je producten en waar ze te vinden zijn. Dit wordt gedaan door een Sitemap van al je pagina’s in je winkel te hebben. In die sitemap staan alle paginas van je webwinkel in één document.

Vervolgens vertel je alle zoekmachines waar die sitemap te vinden is. Dat kan o.a. in jouw webmasteraccount bij Google, Bing en andere zoekmachines. Die zoekmachines op hun beurt, helpen jou dan weer met informatie en e-mails om je vindbaarheid en eventuele foutjes in je winkel te verbeteren en op te lossen.


Zoekmachines hebben jouw webwinkel optimaal geïndexeerd.
Nou goed, je vindbaarheid is nu optimaal gemaakt en al je producten staan geïndexeerd bij alle zoekmachines. En bezoekers komen naar je winkel. En dan?

Dan kun maar beter je bijhouden op welk zoekwoord die klant naar jou werd toegestuurd, want daarin is hij/zij geïnteresseerd. Welke pagina bezocht hij/zij als eerste en wat deed hij/zij daarna? Waar is jouw bezoeker in geinteresseerd?

Een goede webwinkel houd precies bij waar de bezoeker naar toe gaat, leert de mogelijke interesses van de bezoeker en adviseert hem of haar: suggereert eventueel andere soortgelijke producten, geeft de mogelijkheid specificaties en prijzen van producten met elkaar te vergelijken en suggereert producten die erbij horen of die andere klanten tegelijk kochten samen met dit product.

Als de klant onverhoopt met de muis naar een andere website wil gaan, is er een mogelijkheid een popupscherm te tonen met voordelen om toch bij jouw te kopen, de mogelijkheid te geven artikelen in de winkelwagen te laten zitten voor de volgende keer of een suggestie om zich zeker in te schrijven voor de gratis nieuwsbrief.

Het is mogelijk om die gegevens te onthouden in een verlanglijstje voor een volgend bezoek.

De gratis nieuwsbrief:
Klanten moeten zoveel mogelijk gestimuleerd worden zich in te schrijven voor de gratis maandelijkse nieuwsbrief. In die nieuwsbrief kun je je klant informeren over: nieuwigheden, producttoepassingen, nieuwe wetgeving, nieuwe producten, etc. etc. Een nieuwsbrief hoort kort en krachtig te zijn en links te bevatten naar je webwinkel.

Besef dat als je een nieuwsbrief verstuurd aan b.v. 10.000 klanten (En die heb je binnen een jaar makkelijk bij elkaar), met daarin een aankondiging van een nieuw product, en maar 8% koopt naar aanleiding daarvan dat product in jouw webwinkel, heb je zomaar, in één keer 800 producten verkocht.

Als een product op dit moment niet op voorraad is moet de klant de mogelijkheid hebben een emailadres achter te laten zodat hij/zij op de hoogte kan worden gesteld als het product weer wel voorradig is.
Het is mogelijk om als jouw klant langere tijd bij een product blijft kijken en maar niet kan besluiten tot de aankoop, een popup te tonen die een extra korting aanbied in de hoop dat de klant toch tot de koop overgaat.

Het is belangrijk je klant de mogelijkheid te bieden commentaar te geven of vragen te stellen over een bepaald product en die informatie ook weer te gebruiken door de beschrijving ervan aan te passen voor toekomstige klanten.
Er moet zeker de mogelijkheid geboden worden een beoordeling te geven over het gekochte product en service, en als dank voor de moeite kan dan een kortingcode gegeven worden voor de volgende aankoop van een product in jouw winkel.

Wettelijk heeft een klant 14 dagen bedenktijd en kan het product binnen 14 dagen terugsturen. Hiervoor kunnen voorwaarden geschreven en gepubliceerd worden. Het product moet bij terugkomst weer bij de voorraad geschreven worden, de klant moet zijn geld teruggestort krijgen en de boekhouding bijgewerkt worden en kortingscodes geannuleerd. Ook dit kan grotendeels geautomatiseerd worden.

Lidmaatschap Trusted Shops
Als Webwinkelbouwer adviseer ik beter geen lid te zijn van Trusted Shops of andere z.n. Waarborgzekerheden.
Het kost behoorlijk wat geld per maand en die kosten worden uiteindelijk onvermijdelijk verhaald op de koper.
Hierdoor worden producten onnodig duurder.
Klanten beseffen dit en kopen minder.
Het argument dat je hoger komt in zoekmachines als Google is minimaal waar en weegt niet op tegen het verlies van klanten.

Klantenbinding:
Als een klant besluit tot aankoop zou een token gegeven kunnen worden. Doordat de klant die tokens opspaart in zijn account, kunnen die als deelbetaling worden gebruikt op volgende producten die worden gekocht.
Door de klant op alle mogelijke manieren te ondersteunen zal hij/zij zeker willen terugkomen in jouw winkel.

Op het kantoor:
En dan wordt het druk, want dan moeten die pakjes ingepakt worden en opgestuurd. Waar het begon met 2 pakjes per dag worden het al gauw 20, 30, 100 pakjes per dag, een hele administratie.
Daarom moet de webwinkel vanaf het begin af aan de voorraad bijhouden, verbinding hebben met de bank is er betaald?, dan kan automatisch de pakbon uitgeprint worden, de inkomen/uitgaven boekhouding in het boekhoudprogramma bijhouden, email sturen aan de klant samen met de factuur. De factuur uitprinten, een adreslabel uitprinten voor op het pakje.
Vervolgens een email versturen als het pakje verstuurd is met een track-en-trace code. Dat kan allemaal automatisch, maar moet wel ingesteld worden.

Als een webwinkel meertalig is moet bovenstaande dus in meerdere talen ingevoerd worden. En fouten, of dat nou taalfouten of technische fouten zijn, worden genadeloos door een klant afgestraft met verminderd vertrouwen. We moeten dus alle fouten koste wat het kost voorkomen. Dat betekent testen, testen, testen en nogmaals testen.

De webwinkel verhuizen.
Ik hoor nu vaker dat succesvolle webwinkels een ander moderner winkelsysteem willen of moeten verhuizen. Het zou zonde zijn om de indexering van jouw producten bij Google en andere zoekmachines verloren te laten gaan bij zo’n verhuizing.
Het adres (URL) van ieder artikel veranderd dan namelijk. Er moet daarom een zgn. 303 redirect voor ieder artikel ingesteld worden. Als een artikel verhuisd is, weten zoekmachines daarmee dat het oude artikeladres niet meer bestaat, en wat het nieuwe adres is. Zij kunnen het nieuwe adres vervolgens in hun systemen aanpassen. Zo blijft de webwinkel ook na de verhuizing volop verkopen.

Conclusie:
Er is natuurlijk veel meer te weten over webwinkels en ik vertel er graag over. Het systeem waar ik mij in heb gespecialiseerd en dat ik gebruik heet PrestaShop 1.7 en is een van de meest populaire webshop systemen, gebruikt door ruim 600.000 webshops wereldwijd en heeft ongekende mogelijkheden.

Bel me gerust vrijblijvend voor verdere enthousiaste uitleg.